ÖTV zammına şok tepkiler

ÖTV zammına şok tepkiler

Otomotiv sektörü, mevcut vergi oranlarına çözüm beklerken, yılın ilk gününde gelen Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) artışıyla şaşkınlık yaşadı.

ÖTV artışının, döviz kurundaki yükselme ve taşıt kredileriyle ilgili yasal düzenlemelerle birlikte düşünüldüğünde pazarı daraltacağı yönünde hemfikir olan sektör temsilcileri, mevcut şartlar altında fiyatlarda önemli artışlar da görülebileceği yönünde görüş bildirdi. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar, sektörün yaşlı araç parkı ve yüksek vergi oranı gibi birçok problemine çözüm beklerken, öngörmedikleri bir şekilde ÖTV oranlarının artırılmasının kendileri için çok şaşırtıcı olduğunu belirterek, bu durumun otomotiv sektörü ve bağlantılı sektörlerdeki istihdamı ve planlanan yatırımları olumsuz etkileyeceğini ifade etti.
Otomotiv sektörü için zaten olumsuz tahminlerle başladıkları 2014’te sektör için yılın ilk gününde gelen ÖTV artışının da eklenmesiyle daha vahim sonuçlar ortaya çıkacağını dile getiren Bayraktar, “Tüm bu olumsuzluklar ve belirsizlikler, sektör olarak önümüzü görmemize, sağlıklı tahminler yapmamıza engel olmaktadır. Bu sürpriz artış sonrasında, sektörümüzdeki tüm markaların 2014 yılı için belirledikleri hedef ve stratejileri yeniden revize etmeleri gerekmektedir” diye konuştu.

BELLİ BİR DARALMA HER ZAMAN OLUR
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, makroekonomik dengeler nedeniyle her türlü vergi zammının doğal olarak sektörde belli bir daralmaya meydan vereceğinin bilinen bir gerçek olduğunu söyledi. Zaten oldukça yüksek olduğu her vesileyle dile getirilen ve otomobilin tescili esnasında alınan ÖTV’nin daha da yükselmesinin 2014 otomotiv pazarında yeni bir daralmaya meydan vereceğini belirten Aybar, “2013 yılının otomotiv satışlarından yüzde 10 kadar eksik olacağını tahmin ettiğimiz 2014 pazarının bu yeni vergi artışlarıyla 700 bin seviyelerini bulması bile iyimserlik olur” dedi.
TOFAŞ Üst Yöneticisi (CEO) Kamil Başaran, otomotiv sektörüne ilişkin yeni vergi oranı artışının iç talebi daraltacağını vurgulayarak, “Sektörün gelişimi ve gelecek hedeflerine ulaşması için ülkemize yeni yatırımların kazandırılması şart. Bu yatırımların yapılması, daha çok üretim ve istihdam sağlanması ancak iç pazarın büyümesiyle mümkün olacaktır” değerlendirmesinde bulundu. Kamil Başaran, tüketici güven endeksinin düştüğü, döviz kurlarının yükseldiği mevcut ortamda, vergi oranı artışlarıyla birlikte araç fiyatlarının yükseleceğini, 2013 yılında yaklaşık 850 bin adet ile kapanan iç pazarın 2014’te 700 bin seviyelerine gerileyeceğini tahmin etttiklerini dile getirdi.

ÖNEMLİ ARTIŞLARIN OLMASI KAÇINILMAZ

Nissan Pazarlama Müdürü Mehmet Akın ise ekonomik gelişmeler ile son yasal düzenlemelerin otomotiv sektörü özelinde 2014 ve sonrası için pazar öngörülerinin revize edilmesini zorunlu hale getirdiğini söyledi. Özellikle kurda yaşanan hızlı artış, taşıt kredileri ile ilgili yasal düzenlemeler ve ÖTV oranlarındaki değişimin 2014 ve sonrasında pazar talebini olumsuz yönde etkileyeceğini belirten Akın, şunları kaydetti: “Mevcut şartlar altında pazar fiyatlarında önemli artışların kaydedilmesi artık kaçınılmaz olmuştur. Kurdaki artışın ve ÖTV oranlarındaki değişimin araç fiyatları üzerindeki artış etkisini ocak ayı ile birlikte 2013 model yılı araçlar dahil göreceğimizi düşünüyoruz. Sektörün fiyat artışı ile ilgili bir tahmin yapmak zor olmakla birlikte kur ve ÖTV artışları değerlendirildiğinde yaklaşık yüzde 14’lere varan bir artış olabileceğini tahmin ediyoruz. Bu oran markaların satış planlarına göre farklılık gösterebilecektir. Sektörün tüm paydaşları ile sağlıklı bir şekilde büyümesi için minimum 700 bin adetlik bir pazara ihtiyacı olduğunu düşünüyoruz. Fakat son gelişmelerle birlikte 2014 pazar beklentimizin 600 bin civarında olduğunu söyleyebiliriz.”
BİR DİZİ ÖNLEM ALINABİLİR

Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt ise ÖTV artışı kararının sektördeki satış adetlerini gelecek yıl 500-600 binler seviyesine gerileteceği öngörüsünde bulundu.
Sektör için kritik sınır olan 700-800 bin altı satışlara ulaşmaları durumunda giderlerin karşılanmasında sıkıntı yaşanabileceğine dikkati çeken Bozkurt, “Kendi sektörümüz ve bağlantılı sektörler ile birlikte tüm markaların satışların gidişatına göre bir dizi önlem almaları da gündeme gelebilir” dedi.

HEDEFLER REVİZE EDİLEBİLİR

Peugeot Otomotiv Pazarlama AŞ Genel Müdürü Marc Bergeretti, son dönemde yaşanan döviz kurlarındaki artışların 2014 yılı başından itibaren otomobil fiyatlarına yansıtılması sonrasında 2014 yılı otomobil pazarında bir daralma yaşanmasını öngördüklerini aktararak, “Yeni kredi uygulamalarının ve faiz oranlarının da bu daralmaya etkisi olabileceğini düşünüyorduk. Ancak yılbaşı itibariyle binek otomobiller için uygulamaya konulan yeni ÖTV oranları bu daralmanın daha fazla olmasına sebep olabilir. Bu doğrultuda 2014 yılı için hedef ve stratejilerimizi yeniden revize etmek durumunda kalabiliriz” açıklamasını yaptı.

800 BİNİN ALTI OLABİLİR

Hyundai Assan Genel Müdürü Önder Göker, son açıklanan beklenmedik ÖTV zamlarının yanında Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (BDDK) 1 Şubat’ta devreye girecek tüketici kredileri ile ilgili düzenlemeleri ve döviz kurlarındaki hareketliliğin, otomotiv pazarını olumsuz yönde etkileyerek pazarın daralmasına neden olacağını söyledi. Önder Göker, pazarın daha önce verdikleri 800 binli adetlerin çok daha altında kalacağını öngördüklerini kaydetti.

GERÇEKLERE UYGUN HALE GETİRECEĞİZ
Doğuş Otomotiv’den yapılan açıklamada da 2014 yılı itibariyle ÖTV oranlarına getirilen artışın ve BDDK’nın kredilerdeki düzenlenmesinin otomotiv pazarını daraltıcı yönde etkisinin olacağı belirtilerek, “Bu gelişmeleri önümüzdeki aylarda izleyip 2014 yılının hedeflerini, gerekli görürsek, yeni gerçeklere uygun hale getireceğiz denildi.

admin 7
Cevap bırakın