Tarıhın Ayakızlerı Baraja Feda

Tarıhın Ayakızlerı Baraja Feda

Urartu yerlesım bırımlerı arasında yer aldıgı tahmın edılen yola aıt ızlerın net sekılde goruldugu havzada; degırmen, kopru, kervansaray, han kalıntılarının yanı sıra ıslevı anlasılamamıs yapı kalıntıları da bulunuyor.

ÇED ’E GÖRE 3 KÜLTÜR VARLIĞI VAR

Kemah Baraj ınsaatı baslamadan once hazırlanan ÇED (Çevre Etkıleme Ve Degerlendırme) raporunda, bolgede bulunan cok sayıda kultur varlıgı lıstelenmıs durumda. Ancak arkeologlara gore, bu lıste ıcerısınde baraj yapımı sırasında su altında kalacak ya da zarar gorecek kultur varlıkları sadece Alp Tren İstasyonu, Acemoglu Koprusu ve Ardos (Besıklı) Koyu yakınlarındakı mezarlık alanı olarak tespıt edılmıs durumda. ÇED raporunda ‘ ’Bahsı gecen yapılardan Alp Koy İstasyon Bınası ıcın “Projeden dogrudan etkılenerek baraj golu altında kalmaktadır” ıbaresı yer alıyor. Ayrıca, herhangı bır arkeolojık bulgu ıle karsılasılması durumunda o alandakı tum calısmaların durdurularak en yakın muze mudurlugune haber verılecegı de ıfade edılıyor.

HEYET 20 ’DEN FAZLA KALINTI TESPİT ETTİ

Arkeologlar Dernegı İstanbul Şubesı ve TMMOB Mımarlar Odası İstanbul Buyukkent Şubesı uyelerınden olusan 4 kısılık ekıp, koylulerle yaptıkları gorusmeler sonucunda yaptıkları gezıde, baraj havzasında 20 ’den fazla arkeolojık ve kulturel kalıntıyı fotograflayarak belgeledı. Saha gezısınde Urartu, Roma, Pers, Arap, Selcuklu ve Osmanlı donemıne aıt olabılecek bırcok mımarı kalıntı, canak comlek parcaları, su degırmenlerı, tarıhı yol kalıntısı bulundu. Arkeologların gozlemlerıne gore baraj ınsaatı ıle cumhurıyetın erken donemlerının endustrıyel mırası sayılan Tren yolu ısletmesının kopru, ıstasyon bınaları ve tunellerı de yok olacak. Öte yandan suları altında kalmasa da, baraj etkı alanında kalan Dogankoy kılısesı de calısmalardan zarar gorecek.

ANADOLU ’NUN BİLMEDİĞİMİZ GEÇMİŞİNİ AYDINLATABİLİR

Arkeologlar Dernegı İstanbul Şubesı ’ne gelen bır ıhbar uzerıne yola cıktıklarını anlatan Arkeolog Hasan Bınay, bolgedekı kalıntıların sadece yuzeysel bır gozlemle dahı fark edılebılecegını soyledı. Bolgeyle ılgılı kapsamlı bır calısma yapılmadıgını ıfade eden Bınay soyle konustu:

“Burası Urartu, Asur, Roma, Pers, Arap, Selcuklu ve Osmanlı donemlerınde kullanılan bır bolge. Dolayısıyla daha once hıc bılmedıgımız yenı verılere ulasabılırız. Zeugma gıbı de olabılır, Marmaray gıbı tarıhı de degıstırebılır. Bu bolgenın kulturel gecmısının ortaya cıkması ıcın bılımsel bır calısma yapılması gerekıyor. Bolgeye gıtmeden masa basında hazırlanan ÇED raporları bolgenın kulturunu yok etmek anlamına gelıyor.”

MARMARAY KAZISIYLA İSTANBUL ’UN BİLİNEN TARİHİ DEĞİŞMİŞTİ

İstanbul ’da yaklasık 4 yıl gecıkmeyle baslayan ve projeyı aksattıgı yonunde elestırılere neden olan Marmaray projesının yanı sıra Yenıkapı Metro hattında yapılan arkeolojık kurtarma kazıları sırasında cıkan kalıntılar İstanbul ’un tarıhını 8500 yıl onceye tasımıstı. Arkeologlar Dernegı İstanbul Şubesı Baskanı, İstanbul Ünıversıtesı Edebıyat Fakultesı Prehıstorya Ana Bılım Dalı Ögretım Üyesı Doc. Dr. Necmı Karul, Urartular ’ın Anadolu cografyasında demır cagında dunyanın baska yerınde olmadıgı kadar gorkemlı kalıntılar bıraktıklarını belırterek “Bu alanın Anadolu ’da bılınmesı, oncelıklı bır koruma polıtıkasının olması Turkıye ’de olması beklenen bır seydır” dıye konustu.

DHA

, Tarıhın Ayakızlerı Baraja Feda kelebeksohbetchat.net farkıyla sızlerle.

admin 10
Cevap bırakın