Durumun bir an önce çözülmesini bekleyen nakliyeciler İran’ın kendilerinden Deli Dumrul parası aldığını belirtiyor.
Son dönemde artışa geçen Türkiye ’nin İran ihracatına iki ülke arasındaki transit geçiş gerginliği darbe vurdu.
İran ’ın 20 yıldır transit geçişlerde ucuz akaryakıt parası olarak aldığı 750 doları ikiye katlayarak bin 500 dolara çıkarması gerginliği iyice arttırdı.
İran gümrüklerinden Türkiye’ye girişte Türk araçlarından depoda kalan akaryakıt için aldığı 550 dolar ek vergiyi de yüzde 100 artırarak bin 100 dolara çıkardı.
Türkiye ’de misilleme yaparak İran TIR ’larından aynı miktarda para alınca ihracat durma noktasına geldi.
ZORBALIKLA PARA ALIYOR
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, İran ’ın haksız uygulamayla Türk-İran taşıma pazarını eline geçirdiğini ve Türki cumhuriyetlere olan taşıma yolunu da Türk şirketleri için kapattığını belirtti.
Şener, Türkiye’nin aldığı mütekabiliyet kararı sonrasında İran tarafının yapmış olduğu haksızlığı yüzde 100 zam yaparak zorbalıkla kabul ettirmeye çalıştığını ve İran ’ın, Türk taşımacılardan son 20 yılda milyarlarca dolarlık Deli Dumrul parası tahsil
ettiğini ifade etti.
OYUN TEZGAHLANIYOR
İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Zekeriya Mete, birçok üyelerinin yüksek navlun fiyatlarından dolayı İran ’a ihracat yapmayı beklemeye aldığını söyledi.
İran ’ın Türk firmalarına bir tezgah ve oyun yaptığını ifade eden Mete;
“Zaten yıllardır TIR şoförlerinden adaletsiz bir şekilde ucuz akaryakıt adı altında para alıyorlardı.
Şimdi aldığı paraları ikiye katladılar.
Birçok firma bizden yardım istiyor.
Bazı firmalarda navlun fiyatları yükseldiği için İran ’a yapacağı sevkiyatı şimdilik durdurdu. 8 bin dolara ulaşan navlun fiyatları var” dedi.
TIR ŞOFÖRLERİ DERTLİ
Metza Uluslararası Taşımacılık şirketi temsilcisi Serdar Karataşlı, şoförlerin artık İran ’a mal götürmek istemediklerini söyledi.
Daha önce araç başına her seferde bin-bin 500 dolar kazandıklarını anlatan Karataşlı, şuan bu rakamın 300-400 dolara gerilediğini ifade etti.
Karataşlı, en az 3 gün süren seferler için birçok TIR sürücüsünün gitmek istemediğini kaydetti.
İHRACATÇI BEKLEMEYE GEÇTİ
İran ’ın uygulaması yüzünden maliyetleri katlanan nakliyat firmaları fiyatları artırınca ürün gönderecek firmalarda beklemeye geçti.
İran ’ı bu uygulaması sadece bu ülkeye yapılan ihracatı değil bu ülke üzerinden Türki cumhuriyetlerine yapılan ihracatı da olumsuz etkiliyor.
Türkiye İhracatçılar Meclisi Türkiye-Irak Masası Başkanı Sururi Aydın, İran ’ın Türk firmalarına yaptığı uygulamanın çok haksız olduğunu kaydetti.
PASTAYI İRANLI FİRMALAR YİYOR
İran ’a en fazla nakliyat yapan bir firmanın sahibi ise İran plakalı araçların hem Türkiye hem de İran tarafında çok kârlı işler yaptığını belirtti.
İran’daki ucuz akaryakıt İranlı firmaların tercih edilmesinde etkili oluyor.
İRAN’IN BAZI HUKUKSUZ UYGULAMALARI
Transit geçen Türk TIR’ları 15 gün bekletilerek ürünler bozuluyor.
Gümrükten Türkiye ’ye girişte ise bin 100 dolar yakıt vergisi alıyor.
Türk araçlarına yük veren İranlı tüccarlara vergi cezası uyguluyor.
Kendi araçlarına kullandırmadığı Sero sınır kapısını Türk araçlarına kullandırıyor.
İran ’ı 4 günden önce transit geçen Türk araçlarına ağır ceza uygulanıyor.
– Araçlara 110 dolarlık araç takip cihazını zorla taktırıyor.
Bugün
, İran’dan Türkiye’ye TIR OPERASYONU kelebeksohbetchat.net farkıyla sizlerle.