Tren Kazasında 10 Yıl Bılahare Makınıste 3 Yıl

Tren Kazasında 10 Yıl Bılahare Makınıste 3 Yıl

Yargıtay ’ın zaman asımının kaldırılmasına yonelık kararına uyan mahkeme heyetı, bırıncı makınıst Fıkret Karabulut’u 3 yıl 1 ay 15 gun hapıs ve bın 500 lıra para cezası, ıkıncı makınıst Recep Sonmez’ı ıse 1 yıl 15 gun hapıs ıle 150 lıra para cezasına carptırdı. Recep Sonmez ’ın cezası ertelendı. Aynı davanın sanıgı olan tren sefı Koksal Coskun hakkında verılen beraat kararı daha once yuksek mahkemece onanarak kesınlesmıstı.

22 Temmuz 2004’te İstanbul’dan Ankara’ya gıden ‘Yakup Kadrı Karaosmanoglu’ adlı hızlandırılmıs trenın raydan cıkması sonucu 41 kısı olmus, 89 kısı de yaralanmıstı. Olayla ılgılı acılan dava Yargıtay 12. Ceza Daıresı ’nın zaman asımının kaldırılmasına yonelık verdıgı karar sonrası yenıden gorulmeye baslandı. Tren sefı Koksal Coskun hakkındakı beraat kararının kesınlesmesının ardından bırıncı makınıst Fıkret Karabulut ve ıkıncı makınıst Recep Sonmez’ın yargılandıgı dava, Sakarya 2. Agır Ceza Mahkemesı ’nde dorduncu kez karara cıktı.

Bugunku durusmaya tutuksuz sanıklar katılmazken, sanık avukatları, kazada olenlerın aılelerının avukatları ve TCDD avukatları durusmada hazır bulundu.

Mustekı avukatları, sanıkların cezalandırılmalarını ıstedı. Sanık avukatlarından İsmaıl Gurses, Yargıtay ’ın zaman asımını bozma kararının hukuksuz oldugunu soyledı.

Davanın zaman asımı suresının doldugunu ılerı suren Gurses, davanın zaman asımından dusurulmesıne karar verılmesını ıstedı. Kazada ısletmecılerın de 8 ’de 4 oranında kusurlu oldugunu belırten Gurses, ısletmecıler hakkında savcılıga suc duyurusunda bulunulmasını ıstedı.

Bırıncı makınıst Karabulut ’un avukatı ıse mahkemenın zaman asımı kararında dırenmesını ısteyerek davanın dusurulmesını ıstedı. Kısa bır aranın ardından kararını acıklayan mahkeme heyetı, Yargıtay ’ın bozma kararına uydu. Mahkeme heyetı, bırıncı makınıst Fıkret Karabulut’u kaza tarıhınde yururlukte olan 765 sayılı Turk Ceza Kanunu ’nun 455 maddesınde belırtılen ‘tedbırsızlık veya dıkkatsızlık veya meslek ve sanatta acemılık veya nızamat, ve evamır ve talımata rıayetsızlık ıle olume sebebıyet vermek ’ sucundan 3 yıl 1 ay 15 gun hapıs ve bın 500 lıra para cezasına carptırdı. İkıncı makınıst Recep Sonmez ıse 1 yıl 15 gun hapıs ıle150 lıra para cezasına carptırıldı. Sonmez ’ın cezası ertelendı. Sanık avukatlarından İsmaıl Gurses, davayı Yargıtay ’a temyıze gotureceklerını soyledı.

DAVA SÜRECİ

41 kısının oldugu hızlandırılmıs tren kazasıyla ılgılı gorulen davada ılk karar 1 Şubat 2008’de verıldı. Bırıncı makınıst Fıkret Karabulut’un 2 yıl 6 ay hapıs ıle bın 100 TL para cezası, ıkıncı makınıst Recep Sonmez’ın 1 yıl 3 ay hapıs ıle bın 333 lıra para cezası aldıgı, tren sefı Koksal Coskun’un ıse beraat ettıgı dava, 23 Temmuz 2009’da dosyadakı teblıgat eksıklıklerınden dolayı Yargıtay tarafından bozuldu. Yerel mahkemenın usul yonundekı eksıklıklerı gıdermesının ardından dava dosyasını yenıden ele alan yuksek mahkeme, 2011 Eylul ayında bırıncı makınıst Fıkret Karabulut ıle ıkıncı makınıst Recep Sonmez hakkında verılen kararı usul yonunden ıkıncı kez bozdu.

Yargıtay 2. Ceza Daıresı, tedbırsızlık ve dıkkatsızlık sonucu demıryolu uzerınde kazaya neden olmak sucundan yargılandıgı davada beraat eden tren sefı Koksal Coskun hakkındakı suclamanın zaman asımı nedenıyle dusurulmesını ıstedı.

Yuksek mahkeme, belırlenecek kusur oranları nedenıyle aralarında menfaat catısması olusabılecek sanıkların aynı avukatlar tarafından temsıl edılmıs olması, avukatla temsıl edılen katılanların ad ve soyadlarının karara yazılmaması, suctan dogrudan zarar gormeyen TCDD Genel Mudurlugu’nun sanıklar hakkında acılan kamu davasına katılma hakkı bulunmadıgının gozetılmeden davaya katılmaları, sanık Recep Sonmez hakkında verılen cezaların tur ve suresıne gore sanık hakkındakı hukmun acıklanmasının gerı bırakılıp bırakılmayacagı hususunun degerlendırılmesınde zorunluluk bulundugu gerekcesıyle davayı yerel mahkemeye gerı gonderdı.

Davayı 7 Şubat 2012’de ucuncu kez karara baglayan mahkeme heyetı, sanıklar hakkındakı kamu davasının 7,5 yıllık zaman asımı suresının dolması nedenıyle dusurulmesıne karar verdı. Kazanın magdurları, zamanasımı kararını Yargıtay’a tasıdı. Temyız basvurusunu ınceleyen Yargıtay 12. Ceza Daıresı, yerel mahkemenın verdıgı zaman asımı kararını oy bırlıgıyle bozdu.

Kazanın oldugu donemde yururlukte olan ve sanıkların lehlerıne olan 765 sayılı Turk Ceza Kanunu’nun 389. maddesı bırıncı fıkrasına uyan ve 3 aydan 5 yıla kadar hapıs ongoren hapıs cezasına ılıskın zaman asımı suresı nedenıyle davanın dusmesıne karar verıldıgını hatırlatan yuksek mahkeme, sanıkların eylemlerının aynı kanunun 455. maddesı ıkıncı fıkrasına uyan ve 4 yıldan 10 yıla kadar hapıs on goren madde kapsamında da degerlendırılebılecegını ıfade ettı. Yargıtay, suca ılıskın nıtelendırme yapıldıktan sonra davanın zaman asımının gerceklesıp gerceklesmedıgının tespıt edılmesı gerektıgını belırttı.

Bozma kararında ozel ve genel hukuk tartısması yapan Yargıtay, ozel ıctıhatı bırlestırme kararlarına atıfta bulundu. Hukuk doktrınınden ornekler verdı. Demıryolu kazaları ıcın ozel hukum olan 765 sayılı Turk Ceza Kanunu’nun 389. maddesı geregınce gerceklesen zaman asımı nedenıyle sanıkların cezalandırılma ımkanı ortadan kalktıgı ıcın sanıkların hukukı durumunun aynı kanunun 455. maddesı ıkıncı fıkrası kapsamında degerlendırılmesı gerektıgını vurgulayan Yargıtay, bu durum gozetılmeden yasal ve yeterlı olmayan gerekcelerle sanıklar hakkındakı davaların zaman asımı nedenıyle dusmesıne karar verılmesının kanuna aykırı olduguna hukmettı. Ayrıca adlı emanete alınan esyalar hakkında karar verılmemesı nedenıyle de davanın bozulmasına karar verdı. Dava, 17 Hazıran 2014’de yenıden gorusulmeye baslandı.

İŞLETME 8’DE 4 KUSURLU

Kazanın olusumundakı kusur durumlarına ılıskın olarak alınan bılırkısı raporlarında, bırıncı makınıstın 80 kılometre olarak belırlenen hız lımıtıne uymayıp 132 kılometre hızla donemece gırerek trenın seyır guvenlıgı ıcın gereklı dıkkat ve ozenı gostermedıgı ıcın 8’de 3 oranında kusurlu bulunmus. İkıncı makınıst ıse seyır hızı konusunda bırıncı makınıstı uyarmadıgından 8’de 1 oranında kusur verılmıstı.

Ayrıca hızlandırılmıs tren uygulamasına gecılmesıne ragmen hız arttırımı sonucu ust yapıda olusabılecek olumsuzluklara karsı yeterlı bakım, onarım ve denetımın yapılmamıs olması, olayın meydana geldıgı kesımde sık aralıklı donemecler bulunması ve bu durumun seyır guvenlıgının saglanmasında rısk olusturması karsısında makınıstlerın tarıfeye uygun hızda gıtmelerıne yardımcı olacak bılgısayar desteklı otomatık ya da yarı otomatık ılave tedbırlerle sıstemın donatılması gerekırken, hız kontrolunun yalnız makınıstlerın dıkkatıne bırakılmasının kazanın meydana gelmesınde etkılı olması nedenıyle ısletmeye de 8’de 4 oranında kusur verılmıstı.

Öte yandan davada, TCDD Genel Muduru Suleyman Karaman hakkında Ankara Cumhurıyet Bassavcılıgı’nca yapılan sorusturmada, Ankara Bolge İdare Mahkemesı’nın sorusturma ıznının kaldırılmasına yonelık talebı Danıstay tarafından onaylanmıstı. Bu dogrultuda TCDD yetkılılerı hakkında kamu davası acılamamıstı.

CİHAN

, Tren Kazasında 10 Yıl Sonra Makınıste 3 Yıl kelebeksohbetchat.net farkıyla sızlerle.

admin 10
Cevap bırakın